Welkom in de Fotogalerij Gennep. Hier vindt u afbeeldingen, foto`s en film van Gennep en omstreken in meer dan 250!! verschillende albums.[noot: indien u rechten claimt op 1 van de afbeeldingen neem dan aub contact op] Optimale schermresolutie om te kijken: 1280 x 960 pixels.
Nieuwjaarsduik 2006
MBS materieel komt weer tot leven!
Het Maasbuurtspoor (MBS) die de tramlijn door Gennep exploiteerde en haar hoofdkantoor in Gennep had werd na de oorlog opgedoekt (zie ook Gennep en het spoor). Er was veel materieel in de oorlog verloren gegaan. Toch waren er nog locs en wagons die werden verkocht en wel aan de RTM in Rotterdam. En daarom kunt u delen van het materieel van de MBS nog in volle glorie bewonderen. Daarvoor moet u wel naar het westen van het land. Hieronder beelden van materieel dat gerestaureerd wordt (website:http://www.rtm-ouddorp.nl/ ):
De volgende tekst is van een van de leden van de stichting
Stichting RTM Ouddorp v/h Rotterdamsche Tramweg Maatschappij.
"De RTM heeft na een grondige opknapbeurt de motorwagens en rijtuigen in dienst genomen. De DI als M65 + z.g stuurstand rijtuig 422 en de DII als de M66 + stuurstandrijtuig 423. Vanuit een stuurstand rijtuig bevindt zich ook een bedieningspaneel om een tram te laten rijden. De DIV en DV zijn bij de RTM in dienst gekomen als de eerste M68 en M 69. Na het uitbranden van de eerste M 68 is de DIII in dienst gekomen als de tweede M68. In 1951 en 1952 zijn twee houten motorwagens, de M 69 en de (tweede)M68 omgebouwd en voorzien van een stalen carrosserie en weer in dienst gesteld als M 1805 en M 1806. de 1805 is geheel gerestaureerd en dienstvaardig als 1805. De toenmalige DIV is bij de RTM in dienst gekomen als M68 en na een keer te zijn uitgebrand opnieuw in dienst als M67. Deze motorwagen tot en met de laatste dag van de exploitatie van de tramweg door de RTM dienst gedaan als motorwagen. Zij heeft of 14 februari 1966 een van de laatste ritten uitgevoerd bij de RTM. Na een periode in het spoorwegmuseum te Utrecht te hebben gestaan is zij begin jaren 90 teruggekeerd naar de RTM. Voor wat betreft de rijtuigen zijn er twee bewaard gebleven die zowel bij de Maas Buurt Spoorweg als bij de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij dienst hebben gedaan. Momenteel wordt de M67 gerestaureerd, de houten opbouw is bijna gereed en wordt er gewerkt aan de draaistellen, de bijbehorende rijtuigen dienen beiden nog te worden gerestaureerd. Een bewogen geschiedenis van het materieel waarvan de zowel de motorwagens als rijtuigen ruim 90 jaar oud zijn. Een deel van dit materieel is bewaard beleven als een stuk geschiedenis van zowel de Maas Buurt Spoorweg als de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij. De tramexploitatie bij de Maas Buurt Spoorweg is na de oorlog niet meer hervat en officieel op 7 mei 1946 opgeheven. De laatste tram bij de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij reed op 14 februari 1966. "
Abrahams
Weer van Hans Nogarede een scan van de 6e klas van de Martinusschool uit 1968. Deze jongens (of mannen) hebben net Abraham gezien of zien die de komende maanden, aangezien ze allen rond 1955/1956 geboren moeten zijn. Deze foto wordt aan het nieuwe album met klassefoto's toegevoegd (schoolklassen 3). Bovendien is uw hulp nodig:
Wie kent nog de namen? We herkennen al onder meer: Jos Nogarede, Hans Vreede, Wimke Peters, Berry en Willie de Bont, Willie Hermsen, Wim Kamps, Frans Roland, en verder (geloof ik) Beumler, Smits, Surig, Hermens, Verbeeten, van Wanroy, van Uden, Thissen, Hontong.... en meester Jacques Goossens. Wie helpt????
Verder hebben we nog de 2 recente albums, beide met afbeeldingen ingescand door Henk Jaspers. Het 1e betreft een nieuwe set ansichtkaarten van vooral Gennep vanaf ca 1900 (sommige staan al op deze site). Het 2e betreft het 1e Indië-album van Theo Guelen, Gennepenaar die voor het Nederlands leger in het toenmalige Nederlands Indië diende. Veel plezier.
|
|
Ansichtkaarten van de Romein |
1e Indië-album van Gennepenaar Theo Guelen |
De andere recente toevoegingen blijven ook nog even beschikbaar:
Er wordt wat afgesloopt in Gennep en nogal wat staat op de nominatie om nog gesloopt te worden, zoals Sport 2000, de oude Martinusschool (de Brug), het Muzikaaltje, wellicht het repetitielokaal van de harmonie (als de gemeente haar zin zou krijgen), de oude gemeentewerf, de aanbouw van het notariskantoor aan de Houtstraat enz enz. Soms niet zo erg, soms gaat met dat slopen een stukje authentiek Gennep verloren en wordt dan vervangen door "neo-klassieke" bouwwerken, vaak appartementen en van een soort dat het best te karakteriseren is als 13 in een dozijn. (en die je overal kunt aantreffen). Gelukkig wordt niet alles gesloopt. De Hervormde Kerk is in 2005 gerestaureerd. Ik heb een webalbum gemaakt van de gebeurtenissen in 2005, te beginnen met een plaatje uit de winter 2004-2005 (vóór de restauratie) van een sneeuwbedekte markt. Volg de gebeurtenissen:
Op de filmpagina een (kwalitatief zeer matige) impressie van de kaarsjesavond. Verder hebben we als uitbreiding van de site vandaag (weer van Hans Janspers) een filmpje dat hij gemaakt heeft van de sloop van het gebouw van de Paters vd Heilige Geest aan de Spoorstraat, het voormalige hoofdkantoor van de NBDS, toen Gennep nog een Spoorstad was. Ook is een film van de hand van Hans Jaspers uit 1993 van de moutfabriek aan de webspecial over de moutfabriek toegevoegd (zie webspecials bedrijven). Ook we weer een bijzonder nieuw web-album van een Indië-ganger, in dit geval Henk Hendriks. Henk Jaspers heeft het album ingescand. We krijgen zo langzamerhand een aardige collectie van deze toch wel bijzondere afbeeldingen over en van de Gennepse Indië-gangers. De recent geplaatste albums en afbeeldingen blijven (nog) rechtstreeks vanaf de voorpagina toegankelijk. Veel plezier.
|
|
Sloop gebouw Paters vd Heilige Geest in 1993 |
Indië-album van Henk Hendriks |
Kerstmarkt Jong Nederland 2005
Natuurlijk zijn ook de andere recente albums en films nog te bekijken
Oorlogsschade Emmastraat 16 en 18
|
Er werd betwijfeld of de woning op de foto links uit 1948, daadwerkelijk Emmastaat 18 betreft. Tenslotte: waar is dan Emmastraat 16? en...de woning ziet er momenteel wel een beetje anders uit. De ingescande tekeningen van de oorlogsschade van nov 1947 tonen daadwerkelijk aan dat dit toch het pand op Emmastraat 18 is. Zie het met eigen ogen in het webalbum |
Het webalbum van Govert met oa een onbekend bezoek van de koningin (begin 50-er jaren?), de harmonie en allerlei notabelen is nu uitgebreid met de onthulling van het gevelornament (Roovers) voor het repetitielokaal van de harmonie in 1968. In dit album afbeeldingen van nogal wat bekenden: de koningin, burgemeester Gilissen, deken Jansen, de kapelaans Kurvers en Terlingen, de architekt Corstjens, dhr Rovers en bekende leden van de harmonie, waaronder bv Harry Simons en Wiel van Dinter. |
|
Oorlogsverwoestingen Station, Page en MBS! En verder heb ik no 2 volledig nieuwe webalbums gemaakt van Gennep als Spoorstad. Helaas zijn de foto's wat kleiner dan u gewend bent. Maar de foto's zijn wel zeer interessant:
|
|
De verwoestingen van station Gennep, het Pagecomplex, het MaasBuurtSpoor en de omliggende gebouwen, gefotografeerd in de zomer van 1945 |
De noodbrug over de Maas, gelegd door de geallieerden in 1945 en de vervanging van die brug door een definitieve spoorbrug in 1950 |
Ook in de toekomst volgen nog meer nieuwe leuke en interessante afbeeldingen. Blijf kijken!