Page 83 - Voorwerk.indd
P. 83
Ook was voor de protestanten, net als voor de Joden, het Limburg-gevoel van minder
betekenis. Het is opvallend dat geen van de Gennepse Joden een partner in de andere
delen van Limburg heeft gevonden: wel in aangrenzende gebieden in Oost-Brabant, in
de Duitse grensstreek, in de noordoostelijke delen van Nederland en in Amsterdam,
maar nooit in Limburg zelf, terwijl daar toch in verschillende plaatsen soortgelijke fami-
lies leefden, ook slagers en veehandelaren, veelal eveneens met Duitse wortels. Voor
hen had het Limburggevoel, waarin de Gennepse katholieken zich graag onderdompel-
den, kennelijk geen aantrekkingskracht. En al helemaal niet als dat Limburger-zijn re-
gelrecht aan het katholiek-zijn werd gekoppeld. Bepaalde elementen in de Limburgse
levenssfeer waren voor Limburgse Joden, waaronder de Gennepse, wel aantrekkelijk,
zoals de gemoedelijke en levenslustige elementen. Maar dat gold niet voor de totalitai-
re vorm die het in de jaren dertig soms aannam. De vlag uithangen voor propagandisti-
sche Mariafeesten, vanwege de goede vrede en de klandizie, wilde nog niet zeggen dat
men de ideologie erachter accepteerde.
En tenslotte speelde toch ook een belangrijke rol dat de Joden hun partners persé el-
ders moesten zoeken. Daarvoor maakten ze deel uit van een netwerk dat zich ver buiten
Gennep uitstrekte. Dat als gevolg daarvan nog maar een deel van de oorspronkelij-
ke joodse families in Gennep woonde, betekende ook dat de in Gennep overgebleven
Joden sterk gericht waren op families verder weg. Ze kregen zodoende meer mee van de
stedelijke cultuur waarin die familieleden waren terechtgekomen. En zoals we zagen,
werd dat niet altijd zonder meer geaccepteerd in het katholieke stadje Gennep.
82 | E N T OE N W A R E N Z E W E G | JO DE NVE R V OL G I NG I N E E N N OO R D-L I M B U R GS S T ADJ E |
Hfdst-2.indd 82 21-10-18 17:21