Page 82 - Voorwerk.indd
P. 82

film- en amusementswereld, waarin een verderfelijk beeld werd gegeven van de seksu-
                  ele moraal. Via hun netwerken brachten ze in de kleine plaatsen, die van moderniteit
                  verschoond waren gebleven, stadse gewoonten binnen, zoals het dragen van vlees-
                  kleurige kousen. Dat modernisme op alle mogelijke terreinen was niet alleen verwerpe-
                  lijk in de ogen van rechtse katholieke groeperingen als Zwart Front en Actie Bouwman,
                  maar verontrustte ook behoudende en traditionalistische katholieke kringen, waartoe
                  de meeste geestelijken behoorden.

                  Daar stond tegenover dat de kerkelijke leiders zeer afwijzend stonden tegenover het
                  Duitse racistische antisemitisme. In Een donkere spiegel laten Poorthuis en Salemink
                  zien hoe de gevierde Limburgse sociale voorman mgr. Henri Poels, naar wie in Gennep
                  de Dr. Poelsstraat is genoemd, in zijn toespraken voor het R.K. Werkliedenverbond zijn
                  afkeer van de moderne wereld en het kapitalisme liet uitmonden in een uitgesproken
                  afkeer van de Joden. Daar tegenover staat dat Poels in de jaren dertig actieve steun
                  verleende aan vervolgde Duitse Joden. Deze houding was ook te vinden bij sommige
                  geestelijken die tijdens de oorlog in Noord-Limburg betrokken waren bij het vinden van
                  onderduikadressen voor Joden.


                  Alles wat hiervoor aan Nederlandse vormen van antisemitisme of anti-joodse gevoelens
                  genoemd wordt, is in Gennep in meer of mindere mate ook voorgekomen. Ook al waren
                  de verhoudingen met individuele Joden nog zo goed, onderhuidse anti-joodse gevoelens
                  konden snel naar boven komen. Het kan niet anders of de opvattingen die Poels in zijn
                  toespraken voor het R.K. Werkliedenverbond naar voren bracht, hebben ook een rol ge-
                  speeld  in  de  sociale  conflicten  bij  DACO.  Hoeveel  antisemitische  gevoelens  in
                  landbouwkringen speelden bij de boeren die op de Actie Bouwman stemden is moeilijk
                  te  zeggen.  Hun  protest  tegen  de  landbouwpolitiek  van  de  regering  zal  zeker  de
                  boventoon hebben gevoerd.

                      Verschillen
                  Bij  dit  alles moet ook  niet  onderschat worden dat er op verschillende terreinen een
                  zekere afstand bestond tussen de joodse en niet-joods bevolking van Gennep. Dat
                  kon ook niet anders, gezien de omstandigheden.

                  Hoezeer  met  name  de  autochtone  Gennepse  Joden  zich  ook  aanpasten  aan  de
                  Limburgs-katholieke cultuur, hun eigen cultuur bevatte toch een aantal elementen die
                  daar sterk van afweken. Die elementen waren voor hen wel wezenlijk, wilden ze joods
                  blijven,  zelfs  in  afgezwakte  vorm.  Hun  feestkalender  en  hun  familiegebruiken
                  zagen  er  heel  anders  uit  dan  die  van  de  christenen  in  hun  omgeving.  Wat  de
                  religieuze elementen daarin betreft stonden ze in sommige opzichten verder af van de
                  katholieken dan van de protestanten. Met die laatsten deelden ze in ieder geval de
                  grote betekenis die aan het Oude Testament werd gehecht. In protestante kring was
                  ook veel belangstelling voor het Hebreeuws.




                                                    |                                          81



       Hfdst-2.indd   81                                                                    21-10-18   17:21
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87