Page 76 - Voorwerk.indd
P. 76

Hoe het met de andere immigranten gesteld was, is moeilijk te zeggen. Bernd Kölling
                  was, net als zijn zusters, vanwege zijn moeder joods. In het Bevolkingsregister stond
                  hij, anders dan zijn zusters, genoteerd als ‘N.I.’ Volgens zijn jongste zoon ging hij af en
                  toe naar sjoel om het minjan (tiental) vol te maken. Maar op zijn later aangelegde per-
                  soonskaart staat hij vermeld als R.K. Na de oorlog zou hij inderdaad katholiek worden.

                      Joodse bruiden en bruidegoms
                      Van Rens geeft aan dat onder de Limburgse Joden noodgedwongen steeds vaker
                  gemengde huwelijken voorkwamen. In Gennep was dat echter niet het geval. Van de
                  Gennepse families is maar één lid, Regina Andriesse, met een katholiek getrouwd. Maar
                  dat was op latere leeftijd en toen ze allang weg uit Gennep was. Zelfs de niet bepaald
                  orthodoxe fabrikanten Kann en David waren met joodse vrouwen getrouwd.

                  Zoals we zagen moesten de Gennepse Joden om joods te kunnen trouwen een partner
                  elders zoeken. De bezwaren tegen gemengde huwelijken zullen overigens van beide
                  kanten gekomen zijn, uit zowel joodse als niet-joodse hoek. In het katholieke Gennep
                  werden gemengde huwelijken, zacht gezegd, niet bevorderd.
                      Voor het vinden van een huwelijkspartner werd wel gebruik gemaakt van netwer-
                  ken. Die liepen kennelijk ook over de grens, langs zakelijke kanalen, zoals in hoofdstuk
                  1 is aangegeven. De regionale poerimbals die werden georganiseerd fungeerden even-
                  eens als een soort huwelijksmarkt. Dergelijke bals vonden plaats aan het einde van
                  het poerimfeest. Ze waren het joodse equivalent van carnaval, met dat verschil, dat het
                  joodse Poerim aan het einde van de Vasten plaats vond en de katholieke carnaval of
                  Vastenavond aan het begin er van. In Limburg waren overigens al voor de oorlog Joden
                  soms lid van reguliere carnavalsverenigingen.


                                                     In  januari  1927  organiseerde  de  in
                                                     Boxmeer  gevestigde  joodse  toneelver-
                                                     eniging Juliana, waarvan Jöbke Kaufman
                                                     bestuurlid was, in Hotel van Bergen een
                                                     ‘Groote  feestavond  met  Bal’.  Dit  werd
                                                     met  een  royale  advertentie  aangekon-
                                                     digd  in  het  NIW  en  moest  dus  jonge
                  Advertentie in het NIW van de grote feestavond van   Joden  uit  een  groter  gebied  trekken.
                  Tooneelvereniging Juliana in hotel van Bergen op
                  15 januari 1927.                   Hebben Jöbkes zuster Jo en de in Box-
                                                     meer  bij  Lion  en  De  Wijze  werkzame
                  Max Snijders van Driel elkaar daar gevonden? In september 1929 is hun huwelijk in
                  Hotel van Bergen ingezegend. Of was de actieradius van dit soort feesten veel groter?
                  Immers tussen 1927 en 1930 zijn kort na elkaar vier kinderen uit het gezin Kaufmann
                  getrouwd, met partners uit Winterswijk, Leeuwarden, Poederoijen en Boxmeer. Zij wa-
                  ren op het moment van hun huwelijk al niet meer de jongsten.






                                                    |                                         75



       Hfdst-2.indd   75                                                                    21-10-18   17:21
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81