Page 70 - Voorwerk.indd
P. 70

waarbij hij de gang van zaken inspecteerde. Ook hield hij bij die gelegenheid een ‘droosje
                  in sjoel’, een predicatie in de synagoge. Oudere Gennepenaren, zoals de vader van de
                  auteur, gebruikten overigens in navolging van hun joodse tijdgenoten nog wel eens het
                  woord ‘droosjes’ in de zin van praatjes, kapsones: ‘Den het wel veul droosjes.’ Het komt
                  van het Hebreeuwse woord derasjot.
                      In die predicatie wees Heertjes de toehoorders op hun plichten als Joden, waaron-
                  der niet alleen zaken als het nakomen van de spijswetten, maar ook het zich medever-
                  antwoordelijk  voelen  voor  de  minderbedeelden.  Zijn  onbuigzaamheid  daarin  leidde
                  tot spanningen met de plaatselijke kerkbesturen die in Limburg net zo luchthartig met
                  de  joodse  wetten  omgingen,  als  hun  katholieke  streekgenoten  vaak  deden  met  de
                  kerkelijke voorschiften.
                      Zoals  gezegd,  het  ging  hierbij  alleen  om  de  halacha,  de  joodse  wet.  Met  het
                  bestuur,  zoals  het  in  standhouden  van  de  synagoge  en  de  begraafplaats,  de
                  financiering  van  het  godsdienstonderwijs,  mocht  hij  zich  niet  bemoeien.  Dat  waren
                  aangelegenheden van de kerk- en ressortbestuurders. Het ressortbestuur bestond uit
                  vertegenwoordigers  van  de  verschillende  gemeenten.  Dit  college  vergaderde  eens  in
                  het jaar in Maastricht. Gennep  ontbrak  daar  altijd.  Er  is  alleen  een  aantekening van
                  aanwezigheid  van  de  Gennepse  vertegenwoordiger  in  februari  1943,  vlak  voor  de
                  deportaties naar Vught.
                  Opperrabbijn  Heertjes  en  zijn  vrouw  hebben  de  Holocaust  overleefd.  Daags  voor
                  Kerst-mis 1943 zijn zij ondergedoken. Voordien was hij vaak aanwezig wanneer er op
                  vrijdag-middag weer een trein vanuit Vught naar Westerbork vertrok. Misschien was
                  hij  zo  ook  bij  de  transporten  van  de  Gennepse  bejaarden  en  kinderen.  Om  de
                  sabbatgeboden niet te overtreden ging hij daarna te voet terug naar Den Bosch.

                      Geen joodse zuil
                  In deze constellatie lag het niet voor de hand dat er ook een aparte joodse zuil op
                  confessionele grondslag ontstond, zoals die van de katholieken en  de
                  protestanten. Alleen al het relatief kleine aantal Joden in Nederland maakte dat
                  moeilijk. Maar ook het feit dat de orthodoxe joodse geloofsleer weinig elementen
                  bevat  die in maatschappelijk opzicht vertaald konden worden.
                      De  meeste  Joden,  ook  de  gelovige,  zochten  in  hun  geloof  geen  uitgangspunt
                  voor opvattingen over de wijze waarop de maatschappij moest worden ingericht. Ook
                  de or-ganisatie van de twee joodse kerkgenootschappen in Nederland kon er niet toe
                  leiden dat zuilvorming van bovenaf werd opgelegd, zoals in de katholieke kerk het
                  geval was.


                  Joden konden dus vrijelijk kiezen tot welke politieke of levensbeschouwelijke ideolo-
                  gie  zij  zich  bekenden.  Sommigen,  met  name  in  de  hogere  en  middelklassen,
                  vonden  die  vooral  in  het  liberalisme.  Dat  gold  zeker  voor  kleine  plaatsjes  in  de
                  mediene, zoals  Gennep. Daarbij bestond de keuze tussen de in politiek opzicht meer
                  conservatieve  rich-ting,  van  de  Liberale  Unie,  en  de  meer  progressieve,  de  Vrijzinnig
                  Democratische Bond.


                                                    |                                         69



       Hfdst-2.indd   69                                                                    21-10-18   17:21
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75