Page 141 - Voorwerk.indd
P. 141

Cosel

                      Organisation Schmelt
                      Intussen waren de mannen die in Cosel hadden moeten uitstappen vanaf het stati-
                  onnetje op open vrachtwagens naar het nabij gelegen doorgangskamp Sakrau gebracht.
                  Dat kamp werd niet aangestuurd door de SS, maar door de Organisation Schmelt.
                      In 1940 was Albrecht Schmelt door Himmler benoemd tot gevolmachtigde voor
                  de inzet van niet-Duitse arbeid in Opper-Silezië. Ter vervanging van Duitse arbeiders
                  die voor het leger waren opgeroepen werden Joden uit die regio in werkkampen op-
                  gesloten, waar ze geen loon en nauwelijks eten kregen, maar wel heel hard moesten
                  werken. Een volgende stap was dat deze ‘Schmeltjuden’ niet meer in dienst van de
                  Schmelt-organisatie bleven, maar voor drie tot zes Rijksmark per dag werden verhuurd
                  aan bedrijven die betrokken waren bij de bouw van de Reichsautobahn van Breslau
                  naar Gleiwitz, onderdeel van de grote geplande Autobahn van Berlijn naar Odessa.
                  Dit alles was heel winstgevend voor Schmelt, te meer daar de verhuurde Joden onder
                  gezag kwamen van de medewerkers van de bouwbedrijven, zodat hij zelf geen perso-
                  neel voor toezicht hoefde te leveren.
                      In 1942 werden deze ‘Schmeltjuden’ ook ingezet in de wapenindustrie in de regio.
                  Dat leverde Schmelt de steun op van Albert Speer. Het resulteerde in 1942 in het ver-
                  krijgen van toestemming van Himmler om de treinen die uit West-Europa op weg wa-
                  ren naar vernietigingskamp Auschwitz in Cosel te doen stoppen en er werkslaven aan
                  te onttrekken, die aan bedrijven werden verhuurd en in een groot aantal werkkampen
                  werden ondergebracht.
                      Het transport van 28 augustus 1942 was het eerste waarbij dat gebeurde. Dit zou
                  doorgaan tot 12 december 1942. In die tijd zijn ongeveer 9000 mannen van ongeveer
                  15 tot 50 jaar uit Nederland, België en Frankrijk bij Cosel uit de treinen gehaald. Het
                  betrof totaal 39 treinen, waarvan 18 keer uit Westerbork, met 3500 mannen. Daarna
                  stopte dit, omdat de SS in Auschwitz ook op een dergelijke winstgevende manier van
                  de uit West-Europa gedeporteerde Joden gebruik wilde maken.

                      Sakrau
                      De 160 Nederlandse mannen die op zaterdagavond 29 augustus in Sakrau aan-
                  kwamen  waren  de  eerste  Joden  uit  West-Europa  in  dat  kamp.  Er  bevonden  zich  al
                  Polen, zowel Joodse als niet Joodse, en ook Russen. Die ontvingen hen niet vriendelijk
                  en tegemoetkomend. De nieuwkomers kregen een nummer op hun jassen geschilderd
                  en werden van de dekens die ze bij zich hadden beroofd. Ook kregen ze nauwelijks iets
                  te eten. Op zondagavond vond er een appèl plaats waarbij naar hun beroepen werd
                  gevraagd. Op basis daarvan zouden ze over de werkkampen worden verdeeld.
                      In  welke  kampen  de  drie  Gennepse  mannen  vanuit  Sakrau  terecht  zijn  geko-
                  men en waar ze allemaal zijn geweest valt slechts zeer gedeeltelijk te reconstrueren.
                  De meeste werkkampen zijn na enige tijd opgeheven en de administratie ervan ont-
                  breekt. Wat we er van weten komt uit getuigenissen van overlevenden. Geen van de drie




                  | HOOF DS TU K 4 | DE DE PO R T A T I E S I N 1942 |                        141



       Hfdst-4.indd   141                                                                   21-10-18   16:22
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146