Het stationsgebouw van Gennep met links het toiletgebouw
|
Bij het station in Gennep waren vroeger natuurlijk ook toiletten. Het was in een tijd (1873) dat mensen op zijn best een houten hok buiten hadden met een plank. Dat was bij het station een klein beetje beter, maar niet echt veel beter. In het station zelf was niets. Er was een apart toiletgebouw, met maar liefst 3 heren-"toiletten", 3 dames-"toiletten" en 4 waterplaatsen (zo heetten toen nog wat we nu urinoirs noemen). Er was natuurlijk geen verwarming, geen water en geen toiletpapier. Wellicht dat er wat oude kranten lagen (?). Het "toilet" bestond dan ook uit niets anders dan een hokje met een deur, een plank om op te zitten, met daarin een gat met een deksel. We hebben de oude tekeningen, zodat u zich er een beetje een voorstelling van kunt maken. De goede oude tijd?????? |
zo zag het toiletgebouw er na de oorlog uit.
|
|
|
|
de bouwtekening van het toiletgebouw bij het station in Gennep |
de plattegrond, enigszins vergroot |
de dwarsdoorsnede, waar de zitplanken met het deksel de de afvoeren naar de beerput goed te zien zijn. |
|
Misschien vraagt u zich af waar dat befaamde station nu gestaan heeft. Nu, hier. Ongeveer bij de aansluiting van de Bergstraat op de Brabantweg. Het station heeft gestaan waar nu o.a. de parkeerplaats is en waar de wagen van de afd groenvoorziening vaak staat. Helemaal links kunnen we nog net het autobedrijf van Vreede zien (daarachter ligt het busstation). De straat op de voorgrond die op de Brabantweg aansluit is de Willem Boyeweg. |
|
|
|
Hierboven het beeld vanaf de stationsweg respectievelijk Groene Kruisstraat. Vanaf de kop van de Emmastraat gaan we iets naar het oosten en hebben dan het volgende uitzicht. |
|
|
|
Het station van Gennep. Halteplaats, grensplaats.. Het station lag van 1870-1945 op de kop van de Bergstraat
|
|
|
|
Er zijn behoorlijk wat verschillende prentbriefkaarten gemaakt met daarop de foto van het station(sgebouw). De NBDS bouwde de spoorlijn Boxtel-Wesel rond 1870, beleefde hoogtijdagen en ontwikkelde zich goed, maar toen kwam WOI. Nederland was weliswaar neutraal, maar het grensverkeer en de doorgang stopte. Dit was het begin van het einde voor de NBDS die later wer overgenomen door de Staats Spoorlijnen (latere NS). Daarmee kwam ook een einde voor het hoofdkantoor van de NBDS (aan de Spoorstraat; later gebouw van de Paters Passionisten) en ook een einde aan de werkplaatsen. Een en ander leidde tot moeilijke jaren in Gennep. Velen trokken uit Gennep weg. Gelukkig begon dhr Rijssenbeek uit Nijmegen in de 30-er jaren in de voormalige werkplaatsen van de NBDS een papierfabriek.
|
|
|
|
Uitgegeven aandeel van de NBDS |
|
Waterdoorlaat in dijklichaam voor spoorlijn op traject Oeffelt Gennep. Deze doorlaat is er nu nog. |
|
|
|
De spoorbrug, gebouwd door de NBDS die later nog een rol zou spelen bij de aanval op Nederland in 1940 door de Duitsers. De NBDS had een vooruitziende blik. De pijlers werden zo breed uitgevoerd dat nog een 2e spoorbrug bijgelegd zou kunnen worden. In 1955 heeft men hiervan gebruik gemaakt om een verkeersbrug te realiseren. (in 1945 deden de geallieerden al het zelfde tbv hun logistieke aanvoer naar het front in Duitsland) |
De werkplaatsen van de NBDS, waar later de papierfabriek Gennep (PaGe) is begonnen. |
|
|
|
Het spooremplacement na de oorlog. Hier een blik vanaf ongeveer het Voorhoevepark. Op de achtergrond de moutfabriek Aurora. Ook kunnen we nog een aantal tramwagons zien staan van het MaasBuurtSpoor, de tramlijn van Nijmegen naar Venlo (en voorloper van de latere Zuid-Ooster) |
Direkt na de oorlog. Blik vanaf ongeveer de huidige plek van het Hermes busstation naar het westen. Eerst de spoorwegovergang met het wachthuisje. Links daarachter de moutfabriek en verderop de gebouwen die u ook op de vorige foto kon zien. |
Direkt na de oorlog. Foto in de andere (oostelijke) richting. Genomen van plek naast het wachthuisje in de richting van spoorwegovergang aan de Spoorstraat met helemaal op de achtergrond het verwoeste station. In de spoorwegloods prominent op de foto werd later de noodkerk gevestigd (tot de nieuwe kerk aan de ZO Wal gereed kwam in 1954). Daarna werd drukkerij Janssen hierin gevestigd (tot die in de 70-er jaren naar zijn huidige lokatie verhuisde). De loods werd toen gesloopt. (zie foto's van Gennep vroeger na WOII) |
|
|
|
ca 1900-1910 (want nog geen tramlijn aanwezig die later werd aangelegd): blik vanaf de spoorwegovergang in noordelijke richting. U ziet de Spoorstraat met daaraan gelegen het hoofdkantoor van de NBDS. |
2000: het enige dat nog (duidelijk) herinnert aan het spoorverleden: het monument aan de Brabantweg. |
ca 1925. Blik vanaf ongeveer (nu) slijterij Jetten naar het zuiden over de Spoorstraat. We zien een tram van de MBS staan voor het oude hoofdkantoor van de NBDS. Op de achtergrond de spoorwegovergang, de Heijenseweg en ook de moutfabriek. |
|
|
|
Oude prent uit rond 1920 (want Voorhoevepark stond er al) vanuit de moutfabriek naar het noorden richting Gennep |
|
|
|
|
|
De MBS tram in Arcen met Gerrit vd Mortel als machinist |
De MBS tram in Velden met Gerrit van de Mortel als machinist en Hannes Hendriks als conducteur |
Gerrit vd Mortel als machinist |
|
|
|
De MBS tram bij de remise in Gennep. De machinist ook hier is Gerrit vd Mortel |
|
|
Er is behoorlijk wat leuke inforamtie te vinden over het spoorverleden van Gennep. Wiel van Dinter heeft er zelfs een boek aan gewijd. Daarnaast zijn er een aantal erg leuke en interessante websites. Ook kennen we de modelbouwvereniging MBS die probeert de oude tijd te doen herleven door het nabouwen van een stukje historie.
|
|
|
|