|
|
|
Plaatsbewijs voor rit Beugen-Den Haag uit 1915 |
1891: tekening van lokomotief 9 van de NBDS |
1902: Goederenlokomotief van de NBDS |
|
|
|
1908: De eerste Blauwe Brabander in Gennep |
1918. De NBDS 32 met personeel |
1926 Kruispunt Beugen. Een deel van het talud van de lijn Nijmegen-Venlo is bezweken ter hoogte van de kruising met de NBDS. |
|
|
|
1926: In 1926 was het hoog water en bezweek een talud thv Haps. Zie hier het gevolg |
1934 Hassum |
1936. De trein vervoert de 1e vracht van de nieuw opgerichte papierfabriek Gennep |
|
|
|
1940 Mill. De duitse pantsertrein is op de terugweg tot staan gebracht door ontsporing |
Zie ondertiteling. (is onjuist, want het station achter de stroomlijn-locomotief van de NS van de serie 3800 welke door het Duitse leger werd ingezet voor het transport van tanks op de NBDS lijn, passeert hier station Goch) |
1942: Bijzondere foto van een MBS tram die de spoorlijn van de NBDS kruist. Rechts op de achtergrond zien we de Spoorstraat en een 2e tram die bij de halte voor het hoofdkantoor staat. |
|
|
|
Schets van de Hawkins lijn, die door de geallieerden in 1945 werd gebouw (van Mook naar Gennep). Zie ook elders op deze site |
1946: Detail van de oorlogsschade van de papierfabriek |
Haven in Veghel die door de NBDS voor goederenvervoer gebruikt werd. |
|
|
|
Haven Veghel met stoomschip van de NBDS |
Kruispunt Beugen |
Kruispunt Beugen |
|
|
|
Kruispunt Beugen: Bijzondere foto. Beneden zien we de NBDS trein thv station Beugen (kruispunt laag). Boven zien we de trein van de SS (later NS) op het station Beugen hoog.
Van dit kruispunt isin 2005 niets meer terug te vinden. Voor uw orientatie: als u de rails van de NBDS verder volgt zou u na ca 150m de huidige A73 kruisen niet ver van de huidige afslag Haps. De sextent die vlak bij de afslag Haps ligt, zou rechts achter het talud van de NS-lijn liggen.
|
Kruispunt Beugen. Het stationsgebouw van de NBDS |
De Maasbrug voor de oorlog |
|
|
|
Nogmaals een foto van de Maasbrug daterend van rond 1910 |
Hoofdkantoor van de NBDS aan de Spoorstraat (rond 1910) |
Spoorstraat thv de spoorovergang rond 1915 |
|
|
|
De spoorwegovergang aan de Spoorstraat (nu rotonde Brabantweg) rond 1900 |
Station Oeffelt. Het gebouw bestaat nog steeds en is in gebruik als woonhuis. |
Spoorstraat rond 1915 thv tramstation en hoofdkantoor van de NBDS |
|
|
|
Uit Gennep's "roemrijk" spoorverleden stamt bovenstaande ansichtkaart welke dateert van rond 1900. Voor de reizigers op weg van Londen naar Berlijn en verder staat het ontbijt klaar in station Gennep. Er is een stop van 35 minuten waarin men het ontbijt kan nuttigen in de "dining room" van het station. De kaart is afkomstig van de Romein |
|
|
Er is behoorlijk wat leuke informatie te vinden over het spoorverleden van Gennep. Wiel van Dinter heeft er zelfs een boek aan gewijd. Daarnaast zijn er een aantal erg leuke en interessante websites. Ook kennen we de modelbouwvereniging MBS die probeert de oude tijd te doen herleven door het nabouwen van een stukje historie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|