Wat is nu het verband tussen Lloyd's London, de meest bekende verzekering van de wereld en Gennep? Dat is de Lutine. Midden in de hal van de verzekeraar in London staat de scheepsbel van de Lutine, een engels goudschip dat in 1799 met 270 man aan boord bij Terschelling is vergaan. De scheepsbel is in 1858 terug gebonden. Vroeger werd de bel van de Lutine geluid als weer ergens op de wereld een schip vergaan was. Nu wordt de bel alleen nog geluid bij speciale gebeurtenissen zoals de aanslagen van 11 september. Een gezonken goudschip, een goudschip, dat spreekt natuurlijk tot de verbeelding. 2 eeuwen lang zijn pogingen gedaan deze goudschat te bergen. En dat is waar de naam Gennep opduikt: van 1930 tot 1935 waren er Gennepse expedities, door Franz Beckers (de smid, die zijn smederij had waar later Jan Linders zijn supermarkt begon, waar nu sport 2000 zit en welk gebouw (zoals gewoonlijk) op termijn wel tegen de vlakte zal gaan ). De expedities haalden de landelijke en internationale pers. Vandaar ook deze bijdrage aan Gennep.nu |
|
|
|
De Lutine, het engelse goudschip dat in 1799 bij Terschelling verging. |
Deze kaart markeert de plek. Het schip was op weg van London naar Hamburg met de soldij van de engelse soldaten en tevens een bijdrage voor de Hannoverianen (het was tenslotte oorlog met de fransen onder Napoleon) |
Hier zien we de "bidding hall" van Lloyd's in Londen met in het midden de scheepsbel van de Lutine |
|
|
|
Ook een kanon is teruggevonden. Dit kanon is nu in bruikleen gegeven aan de gemeente Harlingen |
Om zijn expedities te financieren gaf Franz Beckers aandelen uit, die de eigenaars recht gaven op een deel van de schat (hij was weliswaar eigenaar van een smedrij en de moutfabriek, maar dergelijke expedities zijn erg kostbaar) |
In het Gennepse vindt druk overleg plaats tussen betrokkenen over de beste werkwijze, |
|
|
|
Hier zien we de bergingspogingen |
2x is een soort grote duikersklok gemaakt. |
De eerste ging kapot en uiteindelijk is het ook met de 2e klok niet gelukt. |
|
|
|
|
Hierboven zien we het pand van Trienekens, waar later het lelijke witte gedrocht van de RABO-bank werd gebouwd (en waar Roelofs nu die erg hoge neo-nep-gebouwen aan het realiseren is voor Nebuvast) . Op het parkeerplaatsje staat trouwens de viswagen van Nikkesen. |
Trienekens had feitelijk 3 winkels. De kruidenierszaak op de hoek met de Molenstraat, een (kleine) schoenwinkel in het midden en een kantoorboekhandel rechts. Elke winkel had zijn eigen toegangsdeur. Op de achtergrond zien we de Kastanjeboom. In de Molenstraat (direkt naast Trienekens) zat op het moment van de foto Jac Janssen met zijn groentehandel (Jac d'n Bok) |
Hier zien we "De Kröt" (het café van Driek Rievers), met de officiële naam Hof Limburg.
De favoriete drank in dit etablissement was waarschijnlijk de jonge klare. Rechts naast Rievers zat trouwens kapsalon v.d. Linden
|
|
|
|
Kinderen verdringen zich voor het raam van de Sèwiet in de Houtstraat. Tenslotte moet het snoep zorgvuldig uitgezocht worden |
En dan naar binnen waar Lieske van de Sèwiet de snoepjes stuk voor stuk aftelt en in een zakje doet. |
Dit is een oude opname van de Spoorstraat. Hier zit momenteel DA |
|
|
|
En dit is nu Albert Heijn. Alhoewel,...op het moment van de foto natuurlijk nog niet. Toen was het de showroom van autobedrijf Jetten. |
En dit was de werkplaats van Jetten vroeger, toen het bedrijf nog gelegen was aan de Zandstraat, recht tegenover het oude postkantoor.. |
Na de oorlog vonden drukke bouwactiviteiten plaats. De princessenbuurt en ook in Gennep zuid werd druk gebouwd |
|
|
|
Zie hier: Hotel de Kroon |
Detailopname. Weer hotel de Kroon, na de oorlog. |
Bij de Paesplas stond deze uitspanning. Als je ging zwemmen in het naastgelegen openlucht zwembad kon je hier wat kopen |
|
|
|
Aan het Spoorlaantje. Op de achtergrond de Weverflat. |
De Kastanjeboom. Nu een metalen bunker (de nieuwe Rabobank) |
Boerderij in Gennep Zuid van Gradje Vervoort |
|
|
|
De bouw van de toen "nieuwe" en nu 50jr oude Martinuskerk |
Oorlogsschade (zie bijschriften foto) |
Er is brand geweest in Buitenzicht en de uitspanning moet worden afgebroken |
|
|
|
Hier zien we bouw van de kamers boven de zaal van de Kroon. Nu is noch van de zaal noch van de kamers iets over.. |
Oorlogsschade oude Martinuskerk bij het kerkhof |
|
|
|
Hoog water in 1926. Op de achtergrond zien we de Martinuskerk |
Nijmeegseweg richting Gennep. Met tramrails natuurlijk |
Blik de andere kant op. |
|
|
|
Wieler-ronde hier in de Nieuwstraat. Rechts zien we de handel van Konings. Na de sloop zou dit terrein nog jaren braak blijven liggen. Nu staat er 1 van de vele appartmentencomplexen van Gennep: "Torenzicht" |
De wielrenners rijden vanaf de Zandstraat de Nieuwstraat in. Een "linke" activiteit overigens omdat alle klinkers half scheef gereden waren door het autoverkeer. Achter de fotograaf is trouwens het bedrijf van Smeets (zie webalbum van Sjef Smeets) |
Blik op de Markt vanaf hotel de Kroon |
|
|
|
Zonder commentaar |
Op deze foto bestaat café (oud) Buitenzicht nog |
Foto van rond 1998. De "skyline" van Gennep vanaf de Niersdijk |
|
|
|
Het hoofdkantoor van het MaasBuurtSpoor en later de ZuidOoster aan de Spoorstraat (het gebouw is nu wit en een bedrijfsverzamelgebouw). Links zien we nog net een stukje van het voormalige hoofdkantoor van de NBDS en later van de Paters vd Heilige Geest. |
De MBS, LOK Plasmolen met de namen van het personeel |
Blik vanuit de Weverflat richting Voorhoevepark. De foto is waarschijnlijk gemaakt door Piet Snijders |
|
|
|
Eveneens een foto vanaf de Weverflat, richting Gennep. Vooraan zien we de Burg. Woltersstraat met de voormalige BLO-school. Rechts daarvan de vroegere werkplaats van de Zuid-Ooster |
Blik vanaf de Weverflat richting spoor en moutfabriek |
Blik vanaf de Weverflat richting Burg Woltersstraat. Links boven zien we nog net de flats aan de Brugstraat. |
|
|
|
De laatste stukjes textiel-industrie in Gennep |
De Bellewagen van de MBS |
Bloemenzaak van Riet aan de Steendalerstraat |