Gennep vroeger (maar na WOII)

Op deze pagina staan foto's van Gennep van na 1945. Vooralsnog zonder veel structuur. De foto's zullen regelmatig worden vernieuwd. In een later stadium zal ik meer lijn brengen in het getoonde.

Om te beginnen een afbeelding van het vaantje dat de Gennepse VVV in de 50-er jaren aan de toeristen uitreikte ombv op de fiets te plaatsen, dat Gradje Noij al die jaren bewaarde.:

Op 17 mei 1955 werd de verkeersbrug over de Maas bij Gennep geopend. Tonny Wilbers stuurde de foto links. Nadat de Duitsers in september 1944 de spoorbrug hadden opgeblazen (hetgeen in 1940 bij de Duitse inval de Nederlanders niet gelukt was), bouwden de Engelsen in februari en maart 1945 een (nood) bailey brug voor het treinverkeer. Deze brug werd door de Engelsen "Cook's bridge genoemd naar de Engelse soldaat die tijdens de bouw door een Duitse Messerschmit werd doodgeschoten. (LINK). Enige jaren later werd deze nood-spoorbrug door een "definitieve" brug vervangen. Bij de bouw in 1872 waren de pijlers zó groot gemaakt dat er later een dubbele brug gelegd kon worden, hetgeen in de 50-er jaren goed van pas kwam toen men besloot een verkeersbrug aan te leggen. Deze brug leidde in 1e instantie via de Burgemeester Woltersstraat naar de Spoorstraat, maar later werd de toenmalige Schoolstraat doorgetrokken naar de brug en omgedoopt tot Brugstraat. De foto is toegevoegd aan het album Gennep vroeger, maar nà 1945.

"Het lange stuk": Zo heette in vroeger jaren de intocht van de Nijmeegse vierdaagse, het stuk van 22km van Gennep naar Nijmegen over de St Annastraat naar het Keizer Karelplein. Ja hoor, de Nijmeegse vierdaagse kwam vroeger al door Gennep. Nadat de vierdaagse tijdens de oorlog had stilgelegen werd de 1e na-oorlogse vierdaagse weer in 1946 gehouden. In Gennep lag nog de dubbele Baileybrug, die de geallieerden hadden neergelegd, nadat de Duitsers de vroegere Niersbrug hadden opgeblazen in februari 1945 bij de bevrijding van Gennep. Kort daarna werd deze Baileybrug vervangen door een nieuwe brug (zie elders op deze site), maar dat is een ander verhaal. Onderstaande foto is dus erg actueel ivm de Nijmeegse vierdaagse die op dit moment aan de gang is en vandaag Ottersum aandeed (de 50km lopers althans) en ook leuk omdat die dubbele Baileybrug op de foto staat. (noot: ik weet niet 100% zeker of het 1946 of 1947 is)Tot de 60-er jaren waren de te lopen afstanden trouwens 35km, 45km en 55km. Hoe de route exact was weet ik niet, maar is wellicht nog te achterhalen (ofwel bij de organisatie ofwel in oude edities van de Gelderlander). Wel vertelde Nellie dat ze zich van vroeger nog herinnerde dat de militairen altijd rustten in de schuur van de boerderij op de Zandberg van haar opa Jan Janssen (Jan de Bok).

Deze boerderij stond op "de Zandberg", waar nu ongeveer het bejaardenhuis staat, en welke na het gereedkomen van de verkeersbrug over de Maas in 1955 pal naast de weg lag die vanaf de brug naar Gennep leidde (de Brugstraat dus).

Wellicht dat iemand nog foto's heeft uit deze periode en/of van de doortocht van de Nijmeegse vierdaagse. Dat zou erg leuk zijn en zeker omdat er plannen zijn om in ieder geval de 50km lopers weer door het centrum van Gennep te krijgen.

1966 30jr Jubileum Page (25jr Rijssenbeek). De dames hebben zich in de pop-art gestoken: Staand v.l.n.r. Anny Poos, Ria Fransen, Ria Arts, Anny de Wit, Riet Peters. Zittend v.l.n.r. Gertie Boumans, Joke Nogarede, Ans v.d. Ven (met dank aan Hans en Anny de Wit)
19 juli 1953. Lambert van Hout gaat zijn 1e Heilige Mis opdragen (in de noodkerk bij het spoor). De foto is gemaakt thv nu de Dragonder in de Spoorstraat.
Na de mis biedt Anny de Wit een bos bloemen aan bij het woonhuis van lambert van Hout in de Middelweg. De buurtbewoners hebben zich verzameld en kijken toe.
1953: Nieuwbouw van de St Martinuskerk aan de ZO Wal door de CAGO (Combinatie Aannemers Gennep en Omstreken) voor de toen hoge, nu lage, som van ca fl 275,000. Op de foto staat in de midden met donkere kleding, Coopmans. De grote man
rechts is Van Schaijck uit Milsbeek. Geheel rechts zien we trouwens nog het oudste huis van Gennep met haar trapgevels.
Deze foto's moeten rond 1950 gemaakt zijn. We denken dat het de bouwwerkzaamheden door de CAGO (Combinatie Aannemers Gennep en Ottersum) zijn van de Prinsessenbuurt in Gennep. De huizen op de achtergrond zijn volgens mij de (achterzijde van de) huizen aan de Pr Beatrixstraat (nr 1-3-5-7). Op de linker foto zien we rechts bovenaan juist nog het huis dat nu nog aan de Picardie staat, ongeveer op de kop van de Beatrixstraat. Mijn grootvader, Sjef of Joost Teunissen, was 1 van de leden van de CAGO. Hij staat op de linkerfoto derde van rechts op de achterste rij.
Oud Buitenzicht, de uitspanning aan de Nijmeegseweg op de hoek van de Kleineweg in Gennep. Deze foto is van rond 1900. De tram is er nog niet.
Dit is Oud Buitenzicht na de oorlog, zo rond 1960. In 1964 ging Oud Buitenzicht in vlammen op. Ikzelf herinner me nog dat mijn vader, die commandant van de Gennepse brandweer was, na een telefoontje zijn zware leren jas aanschoot en zijn helm pakte van de kapstok bij de telefoon. De Limburgse krant berichtte over de brand: " GENNEP, 7 dec. (Limb. Pers) Terwijl de bewoners bij een familielid Sinterklaas vierden, brak zaterdagavond brand uit in het Gennepse hotel Oud Buitenzicht. Een juist passerende chauffeur van de Zuid Ooster zag de brand en sloeg meteen alarm. De Gennepse brandweer wist te verhinderen dat het vuur oversloeg naar de aan het hotel grenzende spuiterij van de firma Jetten. Het hotel ging echter geheel verloren. Daardoor ontstond 'n schade van naar schatting; 60.000 gulden. De brand is waarschijnlijk ontstaan door een gaskachel op de bovenverdieping." Ini Hofmans vertelt over die brand: " Volgus mien was da op un sinterklaos aovund. Ik kan me nog herinnere da wej as klèène blaage ien de " goeije" kamer vur de raam stonde um naor ut vuur ân de o''verkant te kieke. Ik bin geboore ien 1960 op de Niersweg 25 en daor tot mien 8e jaor gewoond. 1964: Klopt dus mit mien herinnering. Ik weet zellufs nog dat ik un klèè, hôltere winkeltje kreeg, o'ns Annemarie un poppehuuske en ons Ger un hôltere garaazje. Dink dat die oavund dur ut iendrukwekkende vuur ien mien heheuge is gegrift."
het woonwagenkamp op de zandgronden tussen Touwslagersgroes en Brugstraat
de vroegere fietsenwinkel van Frans Noij
kapsalon vd Linden, herenkapper van Duuren en banketbakkerij Nillessen
zeer ernstig ongeluk met dodelijke afloop. Vrachtauto klapt tegen de graanhandel van Peters (de knip)
de zuidwal achter vd Linden en café Rievers
opening van de wekelijkse versmarkt op de ZO Wal
opening van de wekelijkse versmarkt op de ZO Wal
Trienekens-Kruidenierderij -schoenwinkel (midden) en boekhandel (rechts)
café Rievers

In de nacht van 21 op 22 mei 1955 reed om 01:30h 's nachts een vrachtauto de winkel van Mooren (het Hoekje) binnen.

 

Op 3 mei 1961 reed een vrachtauto met aanhanger, geladen met kaas, een stuk uit de gevel van de meelhandel van Peters (bijnaam "de knip"). De vrachtauto kwam vanaf de Niersbrug en blijkbaar deden de remmen het niet. De vrachtauto reed tegen het een-richtingsverkeer de Niersweg op en vloog tegen de meelhandel. De bijrijder overleefde het niet. Het is een herinnering die me altijd bijgebleven is, ook al was ik toen pas 5 jaar: de deken die over de vrachtwagencabine hing om het lichaam van de gedode bijrijder te verhullen.