|
|
|
1e bekende afbeelding van Gennep (vanaf zijde Ottersum) in beroemde stedenatlas van Braun-Hogenberg uit ca 1575. Gennep verscheen hier als 1 vd Europese steden. |
Plattegrond van de omsingeling door Prins Frederik Hendrik in juni/juli 1641 (de stedenbedwinger) van het Genneperhuis. FH had zo'n 20000 man ter beschikking. De verdedigende spanjaarden (zo'n 2000 man) onder bevel van de Ier Preston moesten zich na ca 7 weken overgeven. De gebeurtenissen hebben geleid tot een vrij grote serie van afbeeldingen van de belegering. De linker prent is uit Beudeker. Het 6-luik rechts is een ingekleurde gravure die rond 1649 door de bekende Blaeu is uitgebracht
Een heel aardige beschrijving van de 80 (of 30) jarige oorlog en hoe het geld van de zilvervloot gebruikt werd om het Genneperhuis te veroveren op de Spanjaarden kunt u vinden op: geschiedenis
|
|
|
|
Ets van Bouttats op basis van een tekening van J Peeters, Gemaakt in rond 1675 |
2 luik van Genneperhuis en de stad Gennep. Deze ingekleurde gravure is door Blaeu rond 1649 uitgebracht. |
Gravure van A Rademaker rond 1700. |
|
|
|
|
1742. Prent van Jan de Beijer. (gezicht vanuit NO) |
1759: Gravure van J June van slot Lonenstein. (ongeveer op plaats Julianabank aan de ZO Wal). Slot Lonenstein werd afgebroken in de 15e eeuw behoudens 1 van de torens waarop een windmolen werd gebouwd. Deze molen is eigenlijk de voorloper van de huidige molen De Reus aan de Ottersumse weg. (de windmolen aan de ZO Wal brandde in de 19e eeuw af) |
1758: Oudst bekende gravure van het stadhuis. Ets van P van Liender naar een tekening van Jan de Beijer |
|
Wikipedia:
Jan de Beijer werd geboren in Zwitserland, waar zijn vader Johan Jacob de Beijer huurlingen wierf voor de Republiek der Zeven Verenigde Provinciën . Op zesjarige leeftijd verhuisde Jan de Beijer met zijn ouders naar Emmerik.
Rond 1722 ging Jan de Beijer naar Amsterdam om bij Cornelis Pronk het tekenvak te leren. Cornelis Pronk (Amsterdam, 1691-1759) was toen de bekendste topografisch tekenaar van de Nederlanden. Naderhand woonde De Beijer in Emmerik en Vierlingsbeek van waaruit hij reisde om tekeningen te maken in Limburg, Gelderland, Oostelijk Brabant en het gebied van de Nederrijn van Emmerik en Kleef tot Uerdingen. Veel van zijn werken werden als illustratie in boeken opgenomen, waaronder "Het Verheerlykt Nederland", een uitgave in 9 delen van 1745 tot 1774. Ook werden zijn tekeningen veel door particulieren gekocht.
In 1751 vestigde De Beijer zich in Amsterdam, waarna de nadruk van zijn werk op het gebied rond Amsterdam en Haarlem kwam te liggen. Veel van zijn werk uit deze periode is terug te vinden in De Atlas van Fouquet , een verzameling van 102 prenten van Amsterdam, uitgegeven door Pieter Fouquet (1729-1800).
Na zijn werkzame periode in Amsterdam vertrok De Beijer naar het gebied rond Kleef (waar exact is onbekend). Volgens sommige bronnen overleed hij in Emmerik, maar ook Kleef en Doesburg worden genoemd als plaats van overlijden.
|
|
Hierboven de originele prent door Jan de Beijer van de Markt in Gennep rond 1740. Op basis van deze prent (nu weer in Gennepse handen) is de gravure van van Liender gemaakt. |
Bovenstaande prent is een ingekleurde gravure van de belegeringslinies rondom het Genneperhuis in 1641. Na een beleg van 7 weken capituleerde het spaanse bezettingsleger onder de Ierse commandant Preston en werd vrije aftocht gegeven door Frederik Hendrik |
|
|
|
1787: Prent van Bulthuis van 1 van de 3 stadspoorten: de Maaspoort |
1787: Prent van Bulthuis van een andere stadspoort: de Nierspoort |
1930: Nadat de NBDS (spoormaatschappij met hoofdkantoor en werkplaatsen in Gennep) failliet ging resulteerde dit in een behoorlijke malaise-toestand. Dit was aanleiding om een actie te beginnen "Gennep omhoog". Dit pamflet (dat het belang van Gennep wat zwaar aanzet) is nog een stille getuige daarvan. |
|
|
|
Prent van de kermis op de markt voor het stadhuis. De prent is een reclame-uiting van fabrikant Hillen. De Gennepse kermis was toendertijd een trekpleister waar men van heinde en verre op af kwam. |
ca 1960: Olieverfschilderij van Karel Bosch van de uitmonding van de Niers in de Maas. Opvliegende ganzen in de monding van de Niers. |
1952: Kermis was een heel gebeuren in Gennep. Dit is de reclamefolder van hotel-zaal van Bergen met het programma voor de kermisweek van 1952 |
|
|
|
Bouwtekening van de "Reformatorische Kerk tot Gennep" uit Gennep. Het origineel is op perkament en linnen en in het archief van de Protestantse Gemeente Gennep en Omstreken |
Gravure uit 1980 vanaf de Doelen (toen nog onbebouwd) van de achterzijde van de NH Kerk en de zijde van het oude stadhuis. |
Pentekening van de voormalig bakkerij van Janssen aan de Spoorstraat (nu hoek Spoorstraat-Grad van Dijkpad bij Weijs), gemaakt door Jan Meijer in 1978. Jan Meijer is een schoonzoon van bakker Janssen. |
|
|
|
Houtstraat 15. Een 2e pentekening van Jan Meijer |
|
|
|
|
|
Deze gravure bevindt zich in de Koninklijke Bibliotheek en is uit de atlas van Andries Schoemaker en dateert van rond 1700 (dus dan is het stadhuis ca 80jr oud). De gravure laat Gennep zien vanaf de Niers. Helemaal de oude toren van slot Loonenstein (ongeveer thv Nierspark/Martinuskerk) waarop een windmolen gebouwd was, die rond 1850 afbrandde en weer opgebouwd werd aan de Ottersumse weg (de Reus) |
Deze gravures bevinden zich in het Victoria & Albert museum in London. Ze zijn van de hand van Louis Philippus Serrurier en dateren uit de 18e eeuw. Ook deze laten Gennep zien vanuit de Niers. De kunstenaar kijkt eerst naar rechts, naar de Niersbrug, en de oude Martinuskerk. Op de rechter gravure kijkt de kunstenaar naar links. Helemaal links zien we de zandpoort en rechts de restanten van slot Loonenstein waar op 1 van de overgebleven torens de windmolen gebouwd is. De huidige Martinuskerk zou helemaal links op de gravure staan en het gezichtsveld op de Zandpoort belemmeren.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|