Cook's bridge

Coy-70 Field Coy Royal Engineers: soldaat Cook wordt van vermist

Ik heb vandeweek wel een aantal mailtjes gekregen en daarom de titel van deze update. 1 van de mailtjes was namelijk van de zoon van een van de engelse soldaten die in februari/maart 1945 op de pijlers van de door de duitsers opgeblazen brug een nieuwe baileybrug hebben gelegd (in 2,5 week). Hij schreef: "Hi. I found your excellent gallery which is very interesting. In particular I saw the photos of the Bridges across the River Maas from Oeffelt to Gennep. My father's Coy-70 Field Coy Royal Engineers- built the high level Class 18 bailey bridge on the peirs which remained after the destruction of the former railway bridge by the Germans. Bridge building commenced 14th Feb 1944 and was completed 2nd March 1944. Yours is the only photo that I have ever seen of this bridge (being constructed). Do you perhaps have knowledge of any other photos? Do you know when the bailey bridge was dis-assembled. 
Thank you again for your gallery and I hope I may hear from you." V
oldoende reden om er nog wat foto's bij te zoeken.

Ik heb de zoon van de engelsman die in februari 1945 aan de Baileybrug over de Maas gewerkt heeft natuurlijk geantwoord en zoveel mogelijk informatie en afbeeldingen gestuurd. Deze Steve Bartlett heeft mij inmiddels geantwoord:

"Dear Harm. Thank you so much for your e mails and photos. I really am grateful for your kindness.
Interestingly the website (Het Utrechts Archief) to which you referred me has a photo-158890-De spoorbaan te Gennep 1945-1946. I have zoomed in on this photo to read the signs on the bridge which reads "Cooks Bridge, 70, February 1945". This refers to the date the Bridge was built and 70 being 70 Field Coy Royal Engineers but what is most interesting is the name on the bridge. Corporal Dennis Clayton Cook 2133481 of 70 Field Coy died on 14th February 1945 aged 26. It seems that the bridge was named in his memory. The details of his death are conflicting. On the one hand I understood from my father that a Messerschmidt made 2 passes over the bridge and strafed the bridge on the second pass-Corporal Cook falling into the swollen waters of the river. On the other hand the War Diary records that Corporal Cook fell from a motor tug which had been despatched to rescue two stranded sappers from the low level pontoon bridge. In either case Corporal Cook was lost not to be found. Do you have any knowledge of the naming of the bridge? Kindest regards, Steve"

Een belangwekkend relaas van Steve. En ik vroeg me af of korporaal Dennis Cook wel werd vermeld bij het oorlogsmonument. Nee dus, maar op zich wel verklaarbaar. Het betrof immers een andere eenheid dan de Black Watch of de Gordon Highlanders en bovendien is het lichaam niet gevonden. Maar hoe het ook zij, ik denk dat ook Dennis Cook vermeld zou moeten worden op de plaquette, want ook hij heeft zijn leven gegeven bij/in Gennep in die februari-dagen van 1945. Verder zou het erg fijn zijn als er iemand meer informatie over de baileybrug, korporaal Cook of de vader van Steve Bartlett zou hebben.

Een foto waarvan eerst gedacht werd dat het in Gennep was: "Eind februari, begin maart 1945 kwam Churchill (in de jeep met sigaar) een kijkje nemen in Gennep, hoe de bruggen erbij stonden. Montgomery wachtte hem op." De foto is echter elders gemaakt.

Churchill kwam overigens van Jalta waar hij met Roosevelt en Stalin geconfereerd heeft en waar de kiem werd gelegd voor de opsplitsing van Europa en het ijzeren gordijn

De andere foto's laten de werkzaamheden van de Engelsen zien (het regiment van de vader van de meneer van het mailtje aan mij)
Tegelijkertijd werd er een stukje stroomafwaarts ter hoogte van de loswal nòg een tijdelijke brug gelegd, voor de aanvoer van troepen en materieel. Deze brug lag ongeveer op de plek waar de Duitsers in 1940 ook een noodbrug (pontonbrug) hadden gemaakt. De brug van 1945 (Gennep bridge) was op dat moment de langste brug van Europa.
Cook's bridge re-visited

Een kleine 2 jaar geleden berichtte ik voor het eerst over "Cook's bridge", na correspondentie met Steve Bartlett, een zoon van een van de Engelsen die in het voorjaar van 1945 de Bailey-brug over de Maas bij Gennep gebouwd heeft ter vervanging van de spoorbrug die door de Duitsers opgeblazen was.. In september 2010 kreeg ik een mailtje van Peter Slater, een andere Engelsman, wiens vader eveneens aan die bailey-brug bij Gennep had meegebouwd. Peter meende dat in de stukken van zijn vader nog ergens foto's te vinden moesten zijn en zou deze voor mij (en u) opzoeken. Net in het nieuwe jaar heeft Peter deze foto's inderdaad opgestuurd.

De pijlers waren grotendeels behouden gebleven, maar moesten natuurlijk wel eerst geschikt gemaakt worden. Foto vanaf Gennep richting Brabant.
dit is een eerdere foto, hetgeen te zien is aan de hogere waterstand. De opgeblazen brug verspert de doorgang nog. Foto vanaf Gennep richting Brabant.
met man en macht wordt de nieuwe brug gebouwd, zodat de oorlogstreinen er over kunnen. Foto vanaf Gennep richting Brabant.
Leuk is op deze foto dat zelfs de spoorrails van de oude brug nog goed te zien zijn. Op de achtergrond zien we overigens de troepentransporten over de andere (lage) brug bij Veerhuis. Foto vanaf Gennep richting Brabant.
de brugdelen zijn trouwens over het water aangevoerd en met een drijvende kraan op hun plek gehesen. Foto vanaf oeffeltse kant richting Gennep

Deze lente (2011) komt overigens een boek uit van Tom Renouf, een van de bevrijders van Gennep. Het boek heet "Hunting Himmler" en gaat over de wedervarens van de Black Watch, de Schotse legereenheid die ondermeer dus Gennep bevrijdde (bron F Pubben). LINK

Ik noemde net het Veerhuis. Hier links een oude voor-oorlogse foto van het Veerhuis afkomstig van Henk. Het Veerhuis is in het najaar en winter van 1944-1945 volledig verwoest.