|
|
|
Het begin: de bouw van Heijen 1. Traditioneel bekistingswerk en beton. De machinetoren werd gemetseld. |
|
|
|
|
|
Grondstoffensilo |
|
Een gedeelte van de bijgebouwen wordt gesloopt om plaats te maken voor een bulksilo |
|
|
|
|
Waarschijnlijk eerste bulkbelading in Nederland. Daarachter zien we de definitieve bulksilo in aanbouw. |
De bouw gebeurde met voorgefabriceerde elementen, die gestapeld werden en dan middels voorspanning aan elkaar gekoppeld werden |
|
|
|
|
Hier zien we de vorderingen van de "stapelbouw"van de bulksilo van Heijen 1 |
Op de achtergrond zien we Heijen. Het huidige industrie-terrein Hoogveld is nog zo goed als leeg. |
|
|
|
Blik vanuit de Hoofdstraat. |
De nieuwe bulkauto's voor de bulksilo |
|
|
|
|
Dit is de 2e fabriek in aanbouw. Deze fabriek die in 1969 in gebruik genomen werd, is gebouwd mbv zogenaamde glijbekisting. In een continu-proces wordt beton gestort (ca 3m per dag). Vanaf een beginhoogte van 6m bereikt men na ca 12 dagen de uiteindelijke hoogte van ca 42m |
Na enige tijd werd ook deze 2e fabriek weer uitgebreid met een grondstoffensilo. |
Ook deze silo werd mbv glijbekisting gerealiseerd. |
|
|
|
De laatste grote uitbreiding in Heijen betrof de hypermoderne bulksilo bij de fabriek van Heijen 2. |
Ikzelf was overigens projektleider van deze klus. |
Anders dan bij de overige silos werd het gebouw mbv zogenaamde klimbekisting gebouwd. Dit omwille van de betere kwaliteit van de beton en de betere afwerkingsmogelijkheden. Elke week werd een sectie van 3m gestort, waarbij de bekisting op de voorgaande (gereedgekomen) wand werd afgesteund. |
|
|
|
Nadat de bulksilo op hoogte was moest een stalen brug worden aangebracht voor het transport van de produkten naar deze nieuwe silo. Deze brug heeft een lengte van 25m |
Hier zien we een segment van de klimbekisting in de kraan hangen. |
Blik vanaf de net ingehangen brug naar de fabriek van Heijen 1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|