Gennep als spoorstad deel 2

Naast de al genoemde publicaties heeft Hans Slieper uit Salching (Duitsland) een CD gemaakt met het hele verhaal van de spoorlijn van de NBDS. De CD heet NBDS, Die Geschichte der Bahngesellschaft und ihre Strecke. Alhoewel in het duits toch bijzonder interessant. Bovendien bevat de CD een serie leuke afbeeldingen en gegevens van en over de NBDS. U kunt deze CD aanvragen bij Hans Schlieper. Hier op deze site toon ik u enkele van de afbeeldingen van deze CD. Daarnaast een aantal andere interessante afbeeldingen zoals van station Beugen en de kruising van de NBDS spoorlijn met de SS/NS spoorlijn (Nijmegen-Venlo) die tot op de dag van vandaag nog steeds bestaat.  Terug naar de 1e pagina

Plaatsbewijs voor rit Beugen-Den Haag uit 1915
1891: tekening van lokomotief 9 van de NBDS
1902: Goederenlokomotief van de NBDS
1908: De eerste Blauwe Brabander in Gennep
1918. De NBDS 32 met personeel
1926 Kruispunt Beugen. Een deel van het talud van de lijn Nijmegen-Venlo is bezweken ter hoogte van de kruising met de NBDS.
1926: In 1926 was het hoog water en bezweek een talud thv Haps. Zie hier het gevolg
1934 Hassum
1936. De trein vervoert de 1e vracht van de nieuw opgerichte papierfabriek Gennep
1940 Mill. De duitse pantsertrein is op de terugweg tot staan gebracht door ontsporing
Zie ondertiteling. (is onjuist, want het station achter de stroomlijn-locomotief van de NS van de serie 3800 welke door het Duitse leger werd ingezet voor het transport van tanks op de NBDS lijn, passeert hier station Goch)
1942: Bijzondere foto van een MBS tram die de spoorlijn van de NBDS kruist. Rechts op de achtergrond zien we de Spoorstraat en een 2e tram die bij de halte voor het hoofdkantoor staat.
Schets van de Hawkins lijn, die door de geallieerden in 1945 werd gebouw (van Mook naar Gennep). Zie ook elders op deze site
1946: Detail van de oorlogsschade van de papierfabriek
Haven in Veghel die door de NBDS voor goederenvervoer gebruikt werd.
Haven Veghel met stoomschip van de NBDS
Kruispunt Beugen
Kruispunt Beugen

Kruispunt Beugen: Bijzondere foto. Beneden zien we de NBDS trein thv station Beugen (kruispunt laag). Boven zien we de trein van de SS (later NS) op het station Beugen hoog.

Van dit kruispunt isin 2005 niets meer terug te vinden. Voor uw orientatie: als u de rails van de NBDS verder volgt zou u na ca 150m de huidige A73 kruisen niet ver  van de huidige afslag Haps. De sextent die vlak bij de afslag Haps ligt, zou rechts achter het talud van de NS-lijn liggen.

Kruispunt Beugen. Het stationsgebouw van de NBDS
De Maasbrug voor de oorlog
Nogmaals een foto van de Maasbrug daterend van rond 1910
Hoofdkantoor van de NBDS aan de Spoorstraat (rond 1910)
Spoorstraat thv de spoorovergang rond 1915
De spoorwegovergang aan de Spoorstraat (nu rotonde Brabantweg) rond 1900
Station Oeffelt. Het gebouw bestaat nog steeds en is in gebruik als woonhuis.
Spoorstraat rond 1915 thv tramstation en hoofdkantoor van de NBDS
     
Uit Gennep's "roemrijk" spoorverleden stamt bovenstaande ansichtkaart welke dateert van rond 1900. Voor de reizigers op weg van Londen naar Berlijn en verder staat het ontbijt klaar in station Gennep. Er is een stop van 35 minuten waarin men het ontbijt kan nuttigen in de "dining room" van het station. De kaart is afkomstig van de Romein
   
Er is behoorlijk wat leuke informatie te vinden over het spoorverleden van Gennep. Wiel van Dinter heeft er zelfs een boek aan gewijd. Daarnaast zijn er een aantal erg leuke en interessante websites. Ook kennen we de modelbouwvereniging MBS die probeert de oude tijd te doen herleven door het nabouwen van een stukje historie.

Meer informatie kunt u o.a. vinden op de volgende websites:

NBDS 1

NBDS 2

NBDS 3

Stationsweb

Voormalig rijtuig van de NBDS