Je ziet het helemaal voor je: 7000 auto's per etmaal, vrachtauto's, bussen, motoren, bromfietsen, scooters, fietsers, rollators, kleuters, kinderwagens en ga zo maar door, op die toekomstige "shared space", die bij de Zandpoort gepland wordt. Maar ook nog helicopters? Vanochtend was het weer zo ver dat de traumahelicopter opgeroepen moest worden na een ongeval. Heel toevallig was ik vrijdagmiddag bijna zelf omver gereden toen ik op de fiets naar Jan vd Ende fietste. Een mevrouw die uit de ZO Wal kwam had mij blijkbaar niet gezien. Ik kan het haar eigenlijk ook niet echt kwalijk nemen, want je moet ogen in je achterhoofd hebben en een duivelskunstenaar zijn om alles in de gaten te houden op die toekomstige "shared space". En dan heeft Gennep ook nog eens waarschijnlijk de hoogste dichtheid aan minder validen van heel Nederland. Je vraagt je af of dit nu echt serieus is. En al helemaal als een aantal politieke partijen al klaagt over de hinder van fietsers op de Zandstraat....
Shared space? Mooi, leuk idee, maar alleen als het meeste autoverkeer eerst eens weg is. Het autoverkeer dat al vanaf de opkomst van de auto na WOII het grote probleem van Gennep is geweest en tot op de dag van vandaag nog steeds is. De Nieuwstraat werd aangelegd en hielp heel even. Daarna de rondweg. Daarna werd het verkeer over de ZO Wal geleid. Een nieuwe brug over de Niers bij Hoesen (was gratis te krijgen in de 70-er jaren) werd weggestemd in de gemeenteraad, zodat we anno 2013 nog steeds met hetzelfde probleem zitten. We willen wel graag bereikbaar zijn, maar de auto's moeten niet dwars door het centrum. Er is nog steeds één haalbare oplossing en dat is de ontsluiting vanaf de Niersbrug over het Melkstraatje naar een nieuwe aansluiting op de rondweg bij de Stamelbergerdijk en van daar verder over het Straatje naar de Brugstraat. Maar dan moeten onze politici eerst dit probleem eens goed in de gaten krijgen. Het is belangrijker voor Gennep dan een helehoop andere zaken, waarover men zich druk maakt en is de investering meer dan waard voor de toekomst van Gennep.